Kontakt Pernille
Affald Varme Aarhus
Vi elsker en god udfordring. Og sådan en havde AffaldVarme Aarhus: De unge i 8000 og 8200 bestiller ikke afhentning af deres storskrald online. De sætter det bare på gaden og håber (eller tror), at det forsvinder helt af sig selv.
Det gør det ikke, og det er lidt af en hovedpine for folkene hos AffaldVarme Aarhus, der taber timer på at hente affald, der ikke er registreret på chaufførens liste.
Derfor hjalp vi AffaldVarme Aarhus med at udforme en awareness-kampagne til de sociale medier. Vi ville informere uden at skælde ud. Tale et sprog, de unge forstår.
Slip for #voksenskældud
Sidste gang AffaldVarme Aarhus fik 70.000 unges opmærksomhed var i 2000-og-aldrig.
Og det giver mening. For unge hader at føle sig som målgruppe for en kampagne. Og findes der mon – i øvrigt – noget, der er mere lavinteresse for unge end storskrald? Næppe!
Vi ville lave en reklame, der ikke lignede en reklame. Formålet var at få de unge til at tale om ordningen – i det hele taget eller på en ny måde. Derfor lavede vi en explainer-video, der viser hvor nemt/svært det kan være at komme af med sit storskrald. Kontraster kan noget.
Kampagnen blev kørt på Instagram. Vi gik med et amatøræstetisk udtryk, der skiller sig ud i en ellers poleret virkelighed på mediet. Produktionsværdien var derfor relativt lav – i modsætning til resultaterne.
Kampagnen opnåede en rækkevidde på over 70.000 unikke visninger (hele 99% dækning i målgruppen). Ja, netop – næsten 100p.
AffaldVarme Aarhus: www.affaldvarme.dk